Monday, May 30, 2005

Sejadah Merah

Satu hari aku terdengar
Esak tangis sungguh berdegar
Mungkinkah hantu mungkinkah pontianak
Atau pun orang tengah buang anak

Rupanya datang dari bawah meja
Sejadah merah empunya suara
Aku pun mula la naik takut
Memang seram, memang kecut

Heran plak camne sejadah boleh menangis
Pikir pikir ikhtiar aku dah abis
Aku pun mula la dapat satu idea
Kalau sejadah reti nangis, mesti dia pandai berkata²

Ku tanya sejadah apakah gerangan
Hingga menangis cam tak ingat Tuhan
Teresak² sejadah pun menjawab
Sungguh tak sangka dia pandai bercakap

"Aku sedih pasal nasib diri aku
Dulu aku berguna, skang dah jadi macam batu
Hari ni aku kena campak bawah kerusi
Esok lusa ntah² kena buat lap kaki"

"Dulu aku diguna lima kali sehari
Aku masa tu bangga dapat berbakti
Sekarang aku haram tak bersentuh
Zohor Asar Maghrib Isyak.. apetah lagi Subuh"

"Apesal tuan aku buat aku macam ni
Semayang tak, asyik melanggok depan TV
Bangun pagi terus breakfast gitar
Sampai aku pun tak tau bila nak sedar"

"Tuan aku mungkin masih tak sedar diri
Esok lusa belum tau idup mati
Dia dah besar, aku tak boleh buat apa lagi
Pandai² la dia pikir pasal idup dia sendiri"

Iskkk.. aku pun mula la sayu
Mendengar kisah sang sejadah yang begitu pilu
Aku pun dah lama sedar pasal benda ni
Cuma aku anggap tu masalah deorang sendiri

Kekadang aku heran perangai manusia
Bencana yang datang dianggap bala
Tak pernah terpikir hikmah di sebaliknya
Sesungguhnya Allah itu maha berkuasa

Kalau hidup kau penuh masalah
Mesti ada something yang kau buat salah
Allah takde nak hukum hamba-Nya macam tu aje
Mestila kau ada cacat dan cela

Sedar la kita ni semakin tua
Ajal dan maut bukan kita yang empunya
Telinga kau dah makin pekak
Kepala kau makin naik botak
Mata pulak dah makin tak nampak
Arah idup kau masih lagi kabur
Esok lusa sapa tau kau nak ke kubur

Itu ajelah kisah aku hari ni
Bukan mengutuk sekadar melampias isi hati
Anggaplah ini satu nasihat
Aku pun bukannya perfect sangat...

No comments: